Kuidas me 13 erinevat koostööpartnerit südamekuu nimel kokku tõime

… ja Tallinna kõrghooned südamelöökide taktis tuksuma panime
Eestis on aprill olnud Südamekuu juba aastakümneid ning just kevadeti on rohkem tähelepanu pööratud südametervisele. Seetõttu tundus südametervisest rääkimine eriti suure väljakutsena: kuidas rääkida teemast, millest on juba 32 aastat järjest igal aastal räägitud? Kuidas jõuda sihtrühmani?
Igal aastal on südametervisega seotud erinevad asutused toimetanud kas koostöös või paralleelselt, kuid sel aastal otsustasime, et kutsume kõik erinevad osapooled ühise laua taga ning teeme koos midagi eestlaste südametervise heaks.
Kampaania „Numbrid, mis murravad su südame“ tõi ühise eesmärgi nimel kokku 13 erinevat partnerit: Amgen, Synlab, Eesti Kardioloogide Seltsi, Tervisekassa ning Radisson Collection Hotel Tallinna, Skyoni, LHV ja Swedbanki ning Arteri kvartali. Samuti loovlahenduse idee autori, kunstnik Marta Vaariku ning valgusinstallatsiooni elluviija Global Productionsi ja tehnikute meeskonna.
Loovidee: Tallinna kesklinn tuksus südame taktis
Selleks, et 32 aastat räägitud teemast hoopis teisiti rääkida ning sellele pisut teise nurga alt tähelepanu tõmmata, otsustasime abi ja nõu küsida kunstnik Marta Vaarikult. Marta on interdistsiplinaarne kunstnik, kes töötab väga paljudes erinevates žanrides ja vormides ning kes on tuntud ka traditsiooniliste narratiivide lõhkumise poolest.
Koos sündis idee tuua südamelöögid linnaruumi – süda, mis töötab iga päev meie sees ja meie heaks, väärib ka ise tähelepanu. Nii nagu süda töötab vaikselt, märkamatult, toimub ka linnas palju sellist, millele me pilku ei pööra.
Tulemuseks oli valgusinstallatsioon Tallinna kesklinna kõrghoonetel, mis oli kindlasti esimene omataoline ja seesugune Eestis.
Marta Vaariku sõnul oli tegemist visuaalse ja emotsionaalse koreograafiaga, kus valgus ja liikumine said elu endaga võrreldavaks metafooriks. „Linn hingas, tuksus ja jutustas meile salahilju oma lugusid,“ sõnas kunstnik.
Numbrid, mis murravad su südame
Kampaania keskendus karmidele faktidele:
- Südame-veresoonkonnahaigused on Eestis peamine surmapõhjus, moodustades ligi 50% kõikidest surmadest.
- Kõrge kolesteroolitase, üks peamisi riskitegureid, esineb hinnanguliselt pooltelt Eesti inimestel.
Kuid me ei valinud lihtsalt statistika edastamise strateegiat, vaid tahtsime luua ühenduse numbrite ja igapäevaeluliste emotsioonide, pärisjuhtumite vahel. Seetõttu kaasasime oma lugudest rääkima inimesi, kes on ise südamehaigustega silmitsi seisnud ning ka neid, kes iga päev inimesi ravivad.
Näiteks jagas tuntud telenägu Kristjan Jõekalda oma lugu sellest, kuidas ta sai 51-aastaselt infarkti ning missugust elu elab ta nüüd, ligi kolm aastat hiljem.
Kardioloogid Margus Viigimaa ja Martin Serg panustasid mitmetesse tele- ja raadiointervjuudesse oma kogemuste ja mõtetega igapäevatööst ning sellest, mida tuleks teha, et meie inimeste südamed ei oleks nii kehvas seisus. Peale arvukate tele- ja raadioesinemiste ilmus artikleid ka erinevates Eesti väljaannetes ja veebiportaalides.
Selleks, et jõuda otsustajate ja poliitikakujundajateni, aga et kutsuda kaasa mõtlema ka eksperdid ja asjatundjad, otsustasime korraldada aprilli alguses ka Riigikogus Südamekuu konverentsi. Konverentsiga samal päeval pakkus Synlab Riigikogu liikmetele ja töötajatele võimalust oma kolesterooli testida. Kokku käis sel päeval kolme tunni jooksul enda kolesterooli testimas üle 70 inimese.
Aeg:
Aktiivsed tegevused: 1.-20. aprill
Ettevalmistusperiood: jaanuari keskpaik kuni märtsi lõpp ehk ca 2 kuud
Kanalid:
- Südamekuu konverents Riigikogus
- Synlabi testimisbuss kolesterooli testimiseks Riigikogus
- Valgusinstallatsioon Tallinna kesklinna kõrghoonetel
- Tele- ja raadiointervjuud
- Sotsiaalmeedia postitused ja kajastused (Marta Vaariku sotsiaalmeedia, LHV, Synlabi, Radissoni jt koostööpartnerite sotsiaalmeediakajastused valgusinstallatsiooni osas)
Sihtgrupp:
Mehed ja naised vanuses 40+
VÄLJAKUTSED
- Paljuräägitud teema: Südamekuud on Eestis korraldatud aastakümneid, mis tähendab, et teemast räägitakse ja kampaaniaid tehakse igal aastal. Kuidas eristuda ja millega sel korral tähelepanu teemale tõmmata?
- Osapoolte rohkus: Südametervisega tegelevaid osapooli on väga palju, igaüks vastutab ja tegeleb oma fookusteema ja selle kommunikeerimisega
- Uuendusliku idee elluviimine: Korraldada Tallinna südalinna kõrghoonetel valgusinstallatsioon, mida ei ole kunagi varem tehtud
TULEMUSED
Südamekuust räägiti sotsiaalmeedias (poliitikute postitused, projektipartnerite postitused nt LHV Instagrami kontol, postitused Marta Vaariku sotsiaalmeedias).
25+
teenitud meediakajastust (portaalides, trükimeedias ning teles ja raadios)
Üle 70
inimese testis oma kolesterooli Riigikogus
Ligi 300 korda
Vaadati Riigikogus toimunud konverentsi oli paari nädala jooksul järele