Sellest teeme ka pressiteate, eks?
See pealkirjas väljatoodud lause võib kommunikatsiooniinimeses tekitada reaktsioonina nii sisemist ebameeldivat jõnksatust kui ka innustavat jaatavat noogutust. Miks?
Sest kui me räägime kommunikatsioonist, siis võib tihti juhtuda, et pressiteatest oodatakse imesid ning hiljem ollakse pettunud, et suurte kajastusteni ei jõutudki. Ja tihti võib tunduda, et pressiteade on hea n-ö käegakatsutav asi, mis tundub kindlapeale minek.
Siin tulebki aga appi hea kommunikatsiooniekspert ja spetsialist, kes saab lähtuvalt tegevuse sisust ja eesmärgist pakkuda tegelikult välja palju rohkem erinevaid kommunikatsiooni(- ja turundus)tegevusi, mille üks osa võib, aga ei pruugi olla pressiteade.
Esmalt on oluline teada, mis on kommunikatsiooni eesmärk ja kelleni soovitakse oma tegevustega jõuda? Seejärel saab paika panna juba tervikliku kommunikatsiooniplaani, kus on ära kaardistatud nii sihtrühmad, sobivad kanalid, kõneisikud aga ka iga tegevuse eest vastutavad isikud (ülioluline!).
Mis töötab kommunikatsioonis tihti paremini kui pressiteade?
- Teemade otsepakkumised ehk hea media pitch. See eeldab, et oled teema enda jaoks läbi mõelnud, peamise iva (või kaks) välja noppinud ning pakud ajakirjanikule päriselt head ja sisukat teemat. Alati ei pruugi olla see teema seotud nt konkreetse sündmusega, aga see saab olla seotud teemaga laiemalt ja võib olla oluline, teistsugune fookus teema avamiseks. Alati pitchid ei õnnestu, aga minu kogemus näitab, et need on efektiivsemad kui pressiteade.
- Artikli kirjutamine ja avaldamiseks pakkumine. Kuid sel juhul ei tohi see olla sisuturundustekst või nõretada müügisõnumitest. Kommunikatsioonitegevusena pakume artikli kirjutamise kaudu mingit väärtust, näiteks sisuliselt mingi teema avamist uue või teistsuguse vaatenurga alt. Lähtume alati uudisväärtustest ning muidugi ka kanalist.
- Heade ja huvitavate kõneisikute olemasolu. Me kõik hindame häid esinejaid, kes räägivad selgelt ja arusaadavalt ning muidugi ka huvitavalt. Osadel inimestel on loomupärane anne hästi esineda ja rääkida, teisi saab ses osas koolitada. Ka sellist abi pakub just kommunikatsiooniekspert või -partner.
- Kutsu valitud ajakirjanikud sündmusele kohale. Rõhutan – valitud. Kõik ajakirjanikud ei kirjuta/kajasta kõiki teemasid, seega tasub vastavalt sündmusele teha valikuid ning otsekutsumisi. See eeldab taustatööd ning muidugi ka taas head sisulist teemat ja taustateadmisi.
Pressiteade on teatud juhtudel kindlasti omal kohal, kuid kõik sõltub sisust, eesmärgist ja olukorrast. Olukorra hindamisel ongi seega alati hea partner just keegi, kes tunneb ja teab, kuidas kommunikatsioon toimib ning omab ka vajalikke meediakontakte.