Kuidas valida PR-agentuuri, mis päriselt ettevõtet toetaks?
Viimase 10 aasta jooksul olen kõrvalt näinud sadu erinevaid hankeid ja müügikohtumisi, millest osadega on ettevõtted suutnud kaasata strateegilise partneri, kes toetab ärilist edu, teistega on aga värvatud lihtsalt käsutäitja, kelle tegelik väärtust jääb lõpuks küsitavaks. Erinevuse esimese ja teise tulemi vahel loob alati üks läbiv joon: kui selgelt on agentuuri kaasamise protsess läbi mõeldud ja fikseeritud ootused.
PR-agentuuri valimine on midagi enamat kui lihtsalt kellegi leidmine, kes kirjutaks pressiteateid või saadaks ajakirjanikele teemapakkumisi. Tegu on pikaajalise strateegilise partneriga, kes peab suutma mõista sinu äri pika-ja lühiajalisi eesmärke ja neid oma igapäevase tegevusega toetada. Ent kuidas jõuda just sellise agentuurini, mis päriselt tulemusi tuua aitaks?
Kaardista vajadused ja töö skoop
Alustada tuleb eesmärkidest. Enne ühegi agentuuriga laua taha istumist tasuks endalt küsida kaks olulist küsimust: „Mis tulemusi ma tahan PR-agentuuriga koostöö tulemusel saavutada?“ ja „Kuidas minu jaoks edu välja näeb?“. Tegu on pealtnäha lihtsate küsimustega, ent just neile heade vastuste leidmine on tihti erinevus selle vahel, kas ettevõtet hakkab toetama agentuur, millest ka päriselt kasu on, või keegi, kes teeb lihtsalt midagi selleks, et midagi tehtud oleks.
Kui esmased eesmärgid on selged ja suurem visioon paigas, siis tasuks ka mõelda, mis tüüpi PR-firma võib aidata seatud sihte saavutada.
Kaardista turg
Mida suurem turg, seda rohkem on erinevaid valikuid. Eesti PR-turg on küll võrdlemisi väike, ent siin on siiski agentuurid, mis suudavad pakkuda üsna mitmekülgset teenuste valikut.
On neid, kes on eelkõige tuntud tugeva strateegilise lähenemise poolest, kui ka neid, kes on keskendunud pigem klassikalisele meediasuhtlusele või digiturundusele. Oma vajadusi mõistes on võimalik valida keegi, kes suudab pakkuda seda, mida ka päriselt vaja.
Tiimi suurus on õige valiku tegemisel samuti üsna oluline. Kuigi pole kriitiliselt tähtis, et agentuuris töötaks just 10, 20 või 30 inimest, näitab meeskonna suurus eelkõige seda, et tiimis on erinevaid kompetentse ning kogemusi, mis edu saavutamisele kaasa aitavad. Kindlasti tasub uurida ettevõtete kodulehekülgi ja vaadata, kas kellelgi on sinu äriga sarnases sektoris kogemust ning edukaid projekte kajastavaid case study’sid.
“Tasub mõista, et PR ei ole universaalne. B2C suunalise kaubandusbrändi puhul toimivad strateegiad ei pruugi kehtida B2B valdkonnas tegutseva tehnoloogiaettevõtte puhul.”
Tasub mõista, et PR ei ole universaalne. B2C suunalise kaubandusbrändi puhul toimivad strateegiad ei pruugi kehtida B2B valdkonnas tegutseva tehnoloogiaettevõtte puhul. Nii nagu pole universaalne PR ise, pole universaalsed ka agentuurid. Seetõttu on oluline üles leida just need potentsiaalsed partnerid, kes mõistavad sinu ärivaldkonna väljakutseid ja trende ning kelle võrgustikku kuuluvad seda sektorit kajastavad ajakirjanikud.
Anna ülesanne ja küsi referentse
Kui huvipakkuvad agentuurid leitud, kes vähemalt kirjelduse järgi võiksid suuta aidata sinu äri strateegilisi eesmärke täita, on aeg liikuda järgmise sammu juurde ja hakata potentsiaalseid partnereid valideerima. Selleks, et agentuuridest hea ülevaade saada, kirjuta neile tutvustav e-mail ja uuri, kas neil oleks pakkumise esitamise vastu huvi. Seejärel anna oma võimalikele koostööpartneritele üks ja sama ülesanne ning vaata, kuidas nad seda lahendavad.
Viimane võiks kattuda sinu äri strateegiliste eesmärkidega ning testida just seda võimekust, mida sul on agentuurilt igapäevaselt vaja. Palu kindlasti ka referentse, sest üldjuhul on kõige paremaks õpetajaks sarnane kogemus. Valideerimisfaasis on oluline ka see, et saaksid reaalse ülevaate tiimi kompetentsist ja võimekusest.
Ettevõttena pole sul suurt kasu sellest, kui müügikohtumisele saadetakse kogenud partnerid või tiimijuhid, ent sinu enda igapäevaseks koostööpartneriks saab ilma kogemusteta noor, kes alles õpib. Seepärast oleks oluline lisada algsesse pakkumiskutsesse klausel, et müügikohtumisel oleks esindatud sama tiim, kes hiljem ettevõtet nõustama hakkab.
Testi omavahelist keemiat
Niitahes hea kui ükski pakkumine pole, peab lõpliku valiku tegemisel alati olulise kaaluga olema ka agentuuri ja ettevõtte vaheline keemia. Hea viis inimlikul tasemel sobivust testida on kutsuda agentuurid ükshaaval antud ülesannet esitama ning selle käigus veenduda, et hea klapp on tõepoolest olemas. Kuna agentuurist peaks ideaalis saama üks osa sinu tiimist, siis on ilmselge, et see tiim saavutab oluliselt paremaid tulemusi, kui kõik selle liikmed jagavad sarnaseid arusaamu, väärtuseid ja hoiakuid.
“Agentuurid ei tee täna enam pelgalt „PR-i“, vaid aitavad sul oma ettevõtet turul positsioneerida, ennetada riske ja toetada müüki.”
Aastal 2025 peaks PR-agentuur olema rohkemat, kui lihtsalt kommunikatsioonijuhi käepikendus. Agentuurid ei tee täna enam pelgalt „PR-i“, vaid aitavad sul oma ettevõtet turul positsioneerida, ennetada riske ja toetada müüki. Seega langeta tarkasid valikuid ja kuluta agentuuri valimisele pigem rohkem kui vähem aega, sest agentuuri onboardimine on paratamatult kulukas tegevus.