Kellele kuulub inimeste usaldus? Mõjuisikuturundus on rohkem kui lihtsalt trend
Mõjuisikuturundus on tänapäeval üks kõige toimivamaid ja kiiremini arenevaid valdkondi. Brändid, mis soovivad tarbijatega lähedasemat sidet luua, ei piirdu enam traditsioonilise reklaamiga, vaid kaasavad sisuloojaid, kellel on usaldusväärne ja lojaalne jälgijaskond. Milleks ehitada ise uut kogukonda, kui kellelgi on see töö juba tehtud?
Emily Hund, Pennsylvania ülikooli teadlane ja autor, kes uurib suunamudijate ning digikultuuri arengut, on öelnud, et uuringute põhjal usaldavad inimesed mõjuisikuid rohkem kui ajakirjanikke ning saavad uudiseid ja teadmisi sagedamini just mõjuisikutelt. Vaadates viimast Riigikantselei tellitud avaliku arvamuse uuringu tulemusi, siis näeme, et Eestis elavad muust rahvusest inimesed peavad kõige olulisemaks infoallikaks uudiste ja teadmiste hankimise vahendiks just sotsiaalmeediat. Eesti uudisteportaalid on teisel kohal. Ka eestlased tarbivad uudiste ja teadmiste hankimiseks sotsiaalmeediat. Kui muust rahvusest inimeste hulgas on sotsiaalmeedia olulisus esimesel kohal, siis Eesti inimeste arvates neljandal kohal. See on aga ajas muutumas.
Sotsiaalmeedia ajastul ei taha inimesed näha pelgalt reklaame, vaid nad otsivad sisu, millega on võimalik suhestuda või kust saab otsuse langetamiseks piisavalt informatsiooni. Siin peitubki mõjuisikuturunduse võlu – see on efektiivne ja usaldusväärne tööriist, mis loob brändi ja tarbija vahel tõelise sideme. Kui näiteks Z-generatsioon hakkab mõnda kallimat toodet ostma, läheb ta pigem sotsiaalmeediasse ja teeb taustatöö erinevate mõjuisikute arvustuste pealt, kui et loeb tagasisidet ajakirjaniku artiklist. Samas 65+ sihtgrupp jällegi saab suure osa enda infost just ajakirjandusest. Edukamad mõjuisikud on leidnud sotsiaalmeedias sisu tehes enda niši ja autentsuse, mis paneb ka tarbijat rohkem usaldama.
Kolm põhjust, miks integreerida mõjuisikuid enda (PR) kampaaniasse:
- Usaldusväärsus ja autentsus – inimesed usaldavad sisuloojaid, sest nad tajuvad neid “tavaliste inimestena,” kes jagavad oma igapäevaelu ja isiklikke kogemusi.
- Kogukonnatunne – mõjuisikud suudavad luua tugevaid kogukondi, kus jälgijad suhtlevad aktiivselt ja tunnevad end osana laiemast grupist. Tihti võivad sisuloojate kogukonnad olla ka palju suuremad kui mõne tuntud ajalehe tiraaž. Näiteks viisime eelmisel suvel läbi kampaania, kus mõjuisiku sisu jõudis pea 40 000 inimeseni . Võrdluseks võib tuua, et samas kuus oli näiteks ühe loetavama ajalehe, Õhtulehe, tiraaž 29 400.
- Brändi loomulik integreerimine – erinevalt traditsioonilisest reklaamist on mõjuisikuturundus sageli loomulikum, kuna sisulooja jagab oma kogemust ja see on seotud tema igapäevase eluga. Lisaks saab teda kaasata ka PR-tegevustes ja saada teenitud meediakajastus. Näiteks kui mõjuisik räägib nutikalt, võib see jõuda meediasse või panna liikuma ühiskondliku vestluse.
Mõjuisikuturundus rohkem kui lihtsalt trend
Kuigi mõned skeptikud väidavad, et mõjuisikuturundus võib olla hetkemood, viitavad uuringud vastupidisele. Brändid, kes suudavad strateegiliselt valida õigeid mõjuisikuid ja arendada pikaajalisi koostöid, loovad sellest endale tõhusa tööriista. Samas on oluline meeles pidada, et mitte iga sisulooja pole õige valik – brändid peavad hoolikalt analüüsima, kas mõjuisiku väärtused ja jälgijaskond kattuvad nende sihtrühmaga. Mõjuisiku valimine pelgalt jälgijate numbri järgi, süvenemata sisulooja tegelikku sisusse, võib kaasa tuua hoopis vastupidise soovi ning nii sisulooja kui ka jälgijate pahameele.
Mõjuisikuturundus ei ole pelgalt sotsiaalmeedia, vaid strateegilise kommunikatsiooni tööriist. Kui brändid suudavad seda oma strateegiasse integreerida, muutub mõjuisikuturundus mitte ainult tõhusaks, vaid ka hädavajalikuks osaks igast kaasaegsest turundusstrateegiast.
Peamised trendid mõjuisikuturunduses
Mõjuisikuturundus areneb pidevalt ning trende tekib pidevalt juurde, kuid mõned suundumused on selgelt esile kerkinud:
1. Mikro- ja nanomõjuisikud
Kuigi suured sisuloojad (mega- ja makro-mõjuisikud) jõuavad suure auditooriumini, on just väiksematel sisuloojatel sageli suurem kaasatus. Mikro- ja nano-mõjuisikute jälgijad tajuvad nende soovitusi autentsena ning usaldavad neid rohkem. Seega analüüsi hoolikalt, milline mõjuisik on sinu brändile parasjagu kõige sobivam.
2. Pikaajalised koostööd
Ühekordsed kampaaniad mõjuvad sageli reklaamina, samas kui pikaajalised koostööd aitavad brändi ja mõjuisiku vahel usaldust luua. Järjepidevus mõjuisiku sisus loob tugevama seose ja teeb brändi jälgijatele usutavamaks.
3. Autentsus ja läbipaistvus
Tarbijad on muutunud reklaamide suhtes teadlikumaks ning ootavad, et brändid ja mõjuisikud oleksid ausad koostööde osas. Uuringud on näidanud, et märgistus „Paid partnership” või selged brändisildid aitavad tarbijatel paremini tuvastada, kas tegemist on sponsoreeritud sisuga.
4. Sotsiaalmeedia ja e-kaubanduse integratsioon
Sotsiaalmeedia platvormid muutuvad järjest rohkem e-kaubanduse keskkondadeks, kus ostuotsused tehakse otse platvormil. Instagram, TikTok ja YouTube pakuvad võimalusi toodete otseostmiseks, mis muudab mõjuisikuturunduse veelgi tähendusrikkamaks.