Millest alustada kommunikatsioonistrateegia koostamist?
Kommunikatsioonistrateegia väljatöötamine on kriitiline igale organisatsioonile, kes soovib oma sõnumeid tõhusalt edastada ning kommunikatsiooni abil seatud eesmärke saavutada. Kuigi tihti tuntakse strateegia koostamisel survet lisada sellesse kõikvõimalikud aspektid, millega organisatsioon tegeleb, siis tegelikult on oluline keskenduda vastupidisele – strateegia tuleb hoida võimalikult selge ja konkreetne. Ainult nii on kommunikatsioonistrateegia üle organisatsiooni kasutatav ja toimiv.
Üldiselt on kommunikatsioonistrateegia eesmärk määratleda, millist muutust kommunikatsioon organisatsioonis eest vedama peab. Strateegia sõnastamine annab suuna kõikidele kommunikatsioonitegevustele, aidates seeläbi vältida ressursside raiskamist ebaolulisele ja keskenduda tõeliselt mõjusatele sammudele, mis viivad organisatsiooni eesmärkide saavutamiseni.
Siin on viis lühikest soovitust, kuidas alustada kommunikatsioonistrateegia loomist:
1. Määratle selgelt strateegia eesmärk.
Enne strateegia kirjutamist on oluline mõelda läbi, millist põhieesmärki see teenima peaks. See tähendab mõistmist, millist muutust peab kommunikatsioon organisatsioonis tooma, olgu see teadlikkuse tõstmine, hoiakute muutmine või tegevusele kutsumine. Selge eesmärgi olemasolu aitab kogu strateegia loomise protsessi hoida fokuseerituna ning valmiv strateegia on kasutatav tegevuste mõtestamisel üle organisatsiooni.
2. Analüüsi hetkeseisu ja vajalikku muutust.
Tee põhjalik analüüs organisatsiooni praegusest kommunikatsiooniseisundist ja tuvasta valdkonnad, mis vajavad esmajärjekorras muutust või parandamist. See hõlmab nii sisemist kui ka välist kommunikatsiooni, olemasolevate sõnumite tõhusust ja sihtrühmade mõistmist.
3. Kaardista siht- ja sidusrühmad.
Täpsusta, kes on su peamised siht- ja sidusrühmad, keda oma kommunikatsioonistrateegiaga kõnetada soovid. Mõtle läbi, millised grupid on strateegia eesmärkide saavutamiseks kõige olulisemad ja kuidas nende eripärasid arvestades kommunikatsiooni kujundada.
4. Sõnasta peamised sõnumid ja kohanda need siht- ja sidusrühmade vajadustele.
Pärast siht- ja sidusrühmade kaardistamist sõnasta selgelt peamised sõnumid, mis kajastavad sinu strateegia eesmärke. Seejärel kohanda need sõnumid iga siht- ja sidusrühma eripärasid ja eelistusi silmas pidades. See tagab, et su sõnumid resoneerivad tõhusalt erinevate rühmadega, suurendades kommunikatsiooni mõju.
5. Vali sobivaimad kanalid ja meetodid.
Lähtuvalt eesmärkidest ja sihtgrupi analüüsist, vali kõige tõhusamad kanalid ja meetodid, kuidas oma sõnumeid levitada. See võib tähendada traditsiooniliste meediakanalite kasutamist, sotsiaalmeedia strateegia väljatöötamist või isegi otseturundust, olenevalt sellest, mis toimib sihtrühmade jaoks kõige paremini.
Kõige halvem strateegia on see, mille koostamisele kulutatakse palju aega ja ressurssi, kuid mida peale valmimist keegi ei kasuta. Seetõttu väldi laialivalguvust ja liigsete tegevussuundade kuhjamist, mille elluviimiseks tegelikult ressursid puuduvad. Kommunikatsioonistrateegias keskendu ainult sellele, mis on organisatsiooni järgmise perioodi eesmärkide saavutamiseks oluline või kus kommunikatsioonil on võtmeroll.