Lugemisaeg 2 min

Kuidas me IT-inimesed koodikeeles rääkides ära võlusime

Eesti IKT-sektor seisab silmitsi terava tööjõupuudusega: prognooside kohaselt on vaja sektoris 2027. aastaks 40 200 spetsialisti, kuid haridussüsteemist jõuab täna tööturule vaid osa vajalikest inimestest. Kuigi igal aastal lõpetab sobiva eriala umbes 1300 õppijat, katkestab kutsehariduses õpingud viiendik ning paljud ei jõua kunagi valitud alal tööle.

Haridus- ja Noorteameti IT Akadeemia programm soovis sellele trendile varakult pidurit tõmmata ning lahendus pidi algama juba koolipingist – tuua noorte ette tänased praktikud, et siduda haridus ja päris maailmas toimuv tihedamalt kokku. Arendajad ja IT-spetsialistid tuli tuua klassiruumi, et nad jagaks oma kogemust noortele inspiratsiooniloengute formaadis või osalise koormusega õpetajana.

Kuid selleks, et see juhtuda saaks, tuli leida viis kõnetada sihtrühma, kes on lugematu hulga kampaaniate sihtmärk ning kes on niivõrd digipädev, et suudab lihtsasse ja massi sulanduvast sõnumist efektiivselt mööda vaadata. 

Eristuv lähenemine

Soovitud tulemuste saavutamiseks töötasime välja integreeritud kampaania KooliToodiKoodi, mille ehitasime üles kolmele teineteist toetavale tugisambale:

  1. Intervjuud ja standardne meediatöö, mis aitas luua üldist teadlikkust ja tõi esile kampaania olemust.
  2. Persoonide-põhine sisuloome, mille keskmes olid praktikute endi kogemuslood, eesmärgiga tuua kampaaniasse inimlähedust.
  3. Eristuv ja keeleliselt sihtrühmale kohandatud digikampaania, mis rääkis IT-inimestega nende emakeeles – koodikeeles.

Terviklik strateegia hõlmas seega nii laiahaardelist meediakajastust kui ka taktikalisi digikanaleid, mis olid valitud täpselt selle järgi, kus sihtrühm päriselt liigub. Niisamuti pidasime läbivalt silmas, et ühes kanalis tehtavad tegeuvsed aitaks toetada järgmiseid. Selle kõrval pöörasime tähelepanu massist eristumisele – selleks, et haarata keerulise sihtrühma tähelepanu, tuli pakkuda neile midagi, mida nad tahtsid tähele panna.

Julged ja silmapaistvad sõnumid

IT-spetsialisti tähelepanu võitmine on midagi, mis on klassikaliste massi sulanduvate kampaaniatega sisuliselt võimatu. IT-talendid on harjunud värbamisreklaamide tulvaga ja nende digipädevus on niivõrd kõrge, et nad filtreerivad igapäevases meedia- ja veebitarbimises juba automaatselt kõik üleliigse välja.

Seetõttu lõime ühtekokku kümme erinevat reklaamivariatsiooni, mis olid üles ehitatud omapärasele IT-sõnavarale. Kõik sõnad said valitud viisil, mis säilitasid nende algse mõtte IT-maailmas, kuid mis töötasid selgelt ka meie sõnumi edasiviimiseks: tule kutsekooli inspiratsioonikõnelejaks. Sõnumeid esitlesime nii tekstiliselt, kui ka pseudokoodina, et seeläbi veelgi enam IT-inimeste tähelepanu püüda.

Reklaamid jooksid kampaaniaperioodi vältel kolmes peamises kanalis. Facebookis ja Instagramis üldkatvuse jaoks (olles jätkuvalt Eesti enimkasutatud üldsotsiaalmeediakanalid), DigiPRO portaalis idusektoris tegelevate juhtivtöötajate kõnetamiseks ning Redditis, et püüda spetsiifilisemalt IT-valdkonna spetsialistide tähelepanu.

Ühtekokku kuvati digireklaame ligi 1,8 miljonit korda.

Meedia

Digikampaania toetamiseks viisime ellu ka hulga meediategevusi, mille eesmärgiks oli kampaaniat laiemalt selgitada, tõsta esile juba täna kutsekooli õppuritega oma teadmisi jagavaid praktikuid ning panna sihtrühma kuuluvad inimesed mõtlema, kas ka nemad võiksid klassi ette sobida.

Kampaaniaperioodil pälvisime meediakajastusi riigi juhtivas meedias:

  • Intervjuu “Terevisioonis”
  • Intervjuu Vikerraadio “Huvitaja” saates
  • Kaks eksklusiivselt ilmunud persoonilugu praktikutega
  • Pressiteate kajastused

Meediategevused jõudsid meediaväljaannete lugejaandmete põhjal ligi 700 000 inimeseni.

Tulemused

Kampaania tulemusel saavutas IT Akadeemia soovitud eesmärgi ning kaasas piisava hulga huvitatud praktikuid. Kampaania sai valdkonnas sooja vastuvõtu osaliseks ning sektoris töötavad inimesed tõid esile selle eristuvuse ja silmatorkavuse.

Numbrites:

1,8 miljonit

Digikanalite reklaamide näitamise hulk

8

Meediakajastuste hulk

700 tuhat inimest

Meedia levi ulatus

Internet Explorer Icon

NB! Microsoft on loobunud Internet Exploreri arendamisest ning sellele uuenduste tegemisest ja ei soovita antud internetibrauserit turvanõrkuste tõttu kasutada. Internet Explorer ei toeta enam uusi võrgustandardeid ning antud veebilahendus ei tööta siinses brauseris korrektselt.