fbpx

Idufirmade investeerimisvõidud algavad läbimõeldud kommunikatsioonist

Lugemisaeg 5 min

Idufirma edu investeeringute kaasamisel sõltub sageli sellest, kuidas ettevõte end avalikult esitleb ja kui nähtaval ta on. SmartCapi investeeringute juhi Robert Martini ja META Alpha vanemkonsultandi Gregor Siboldi sõnul annab strateegiline kommunikatsioon ettevõtetele raha kaasamisel eelise.

Investeeringute kaasamine on pikk protsess, mis võib alata erinevalt, aga kui iduettevõte on investori radarile jäänud või esmane kontakt on juba loodud, algab taustatöö, täpsemalt firma taustakontroll. Martini sõnul on esimeseks sammuks lihtne Google’i otsing. “Kui kuulen mõne mulle tundmatu ettevõtte nime, guugeldan seda kõigepealt, et saada aimu, kes tiimis on ja mida nad teevad. Selle info saab kodulehelt või LinkedInist, Eesti ettevõtete puhul ka Äriregistrist,” ütles ta.

Järgmise sammuna hindab investor, kuidas ettevõte investeerimistrateegiaga sobitub. “Kui tegu on süvatehnoloogiaettevõttega, vaatan, kas ettevõttel on varasemaid meedia- või blogikajastusi, mis selgitavad, mida tehakse ja kuhu tahetakse jõuda,” sõnas Martin, kes vaatab meediakajastusi pisut kriitilisema pilguga, kuna need on sageli suunatud laiemale publikule.

LinkedIn ja koduleht on ettevõtte digitaalsed visiitkaardid

Koduleht mängib Martini sõnul investorite esmamulje loomisel suurt rolli. “Halvasti üles ehitatud või puuduliku infoga koduleht tekitab kahtlusi,” lausus ta, lisades, et professionaalne esindatus sotsiaalmeedias on investori jaoks tugevaks signaaliks, et ettevõte teab, mida teeb. “Kui näen, et pingutatakse teadlikult pildil püsimiseks, tajun, et tegu on strateegiliselt mõtleva meeskonnaga. Eestis ei ole sageli piisavalt rõhku pandud persoonibrändingule ehk eneseturundamisele, see võiks olla palju levinum,” märkis ta.

Lisaks kodulehele on Martini sõnul oluline LinkedIni profiili. “Kui firma on LinkedInis hästi esindatud, näitab see, et mõistetakse oma kuvandi tähtsust,” ütles investeeringute juht. Ta lisas, et kui profiilil olev info on napp või ebatäpne, tekib küsimus, kas ettevõttel on midagi varjata.

Sageli näeb varajases faasis idufirmade LinkedIni kontodel tühja ruumi. “Profiil on kiirustades tehtud – olemas on one-liner ja ettevõtte asutaja on lisanud, et ta on töötanud firmas näiteks alates 2023. aastast. Ülejäänud profiil ja uudistevoog on  tühi,” märkis ta. See peegeldab Martini sõnul, et ettevõte pole kas jõudnud veel aktiivselt LinkedInis tegutsema hakata või pole see nende jaoks oluline. “Selline nähtus on minu jaoks pigem neutraalne, kuid positiivset signaali see kindlasti ei anna,” sõnas ta.

Olukordi, kus idufirma omakanalite või PR-i kehv kvaliteet on pannud investoreid aja kokkuhoiuks teiste ettevõtetega edasi liikuma, on korduvalt ette tulnud. Martin selgitas, et seda juhtub tihti idufirmadega, kes pole varem kapitali kaasanud. “Kui omakanalid on halvasti üles seatud ja info on raskesti kättesaadav, on see punane lipp. Isegi, kui ettevõtte ärimudel on huvitav. Kui investoril on valida kahe sarnase ettevõtte vahel ja ühel on kõik kanalid professionaalsed, siis on tõenäoline, et valitakse viimane,” sõnas ta.

SmartCapi investeeringute juht Robert Martin.

“Kui omakanalid on halvasti üles seatud ja info on raskesti kättesaadav, on see punane lipp. Isegi, kui ettevõtte ärimudel on huvitav. Kui investoril on valida kahe sarnase ettevõtte vahel ja ühel on kõik kanalid professionaalsed, siis on tõenäoline, et valitakse viimane.”

Selge kommunikatsioon on võtmetähtsusega

Siboldi sõnul mängib idufirma esindatus üld- ja sotsiaalmeedias raha kaasamisel olulist rolli. “Pane end investori kingadesse ja mõtle, mida ta sinu ettevõtte kohta teab, ei tea, peaks teada saama ja kust infot otsima hakkab. Sõnumite koostamisele tuleb läheneda strateegiliselt,” selgitas ta.

Esmajoones peab Sibold investorite tähelepanu püüdmisel tähtsaks idufirma aktiivset tegevust LinkedInis, kus on Eestis ligikaudu 370 000 kasutajat, lisaks sellele veel pea kõik välisinvestorid. “Tugev narratiiv, selged sõnumid, töötajate persoonibränd – need illustreerivad firma väärtuspakkumist ja näitavad usaldusväärsust,” sõnas ta.

Sama oluline on end ajakirjanduses pildil hoida. “Regulaarne meedianähtavus on investoritele signaaliks, et tegu on oma valdkonna asjatundja ja arvamusliidriga. Meediakajastused avavad iduettevõtetele uksi, mis muidu võivad jääda suletuks,” lausus Sibold. Ta lisas, et kinni tuleb haarata nii ettevõttega seostuvatest päevakajalistest teemadest kui ka võimalusel uudiseid ise tekitada. Kui investorid kindla valdkonna idufirmasid kaardistavad, on igale asutajale oluline, et just tema ettevõtte nimi ja lugu tuleks guugeldades esimesena ette. Meediakajastused suurendavad seda tõenäosust.

Edukas kommunikatsioon tugineb alati pikaajalisele strateegiale, mis peab kajastuma ettevõtte kõikides sõnumites, märkis Sibold. Seetõttu keskenduvadki PR-agentuurid oma töös igapäevaselt sellele, et nende klientide sõnumid eristuksid ja pakuksid ajakirjandusele väärtust. “Kokkuvõttes kehtib idufirmade igasuguse avaliku tegevuse puhul sama põhimõte – selge ja mõjus kommunikatsioon algusest peale on investeeringute kaasamise alustalaks,” ütles ta.

Soovitused idufirmale strateegiliseks kommunikatsiooniks:

  • Loo läbimõeldud ja informatiivne koduleht
  • Hoia LinkedIni profiil aktiivse ja inforikkana
  • Püsi meedias regulaarselt pildil
  • Koosta selge ja ühtne kommunikatsioonistrateegia, mis kajastub ettevõtte avalikes sõnumites
Internet Explorer Icon

NB! Microsoft on loobunud Internet Exploreri arendamisest ning sellele uuenduste tegemisest ja ei soovita antud internetibrauserit turvanõrkuste tõttu kasutada. Internet Explorer ei toeta enam uusi võrgustandardeid ning antud veebilahendus ei tööta siinses brauseris korrektselt.